Digitaal werken

124 keer bekeken

De wereld verandert snel. Vraagstukken zijn vaak ingewikkeld waardoor samenwerking tussen onze gemeente, onze inwoners en overige partners nodig is om dit op te lossen. De voorkeur is om dit digitaal te doen op een tijd en plaats die bij de werkzaamheden past.

Om eenvoudiger samen te werken en de kwaliteit van het werk te verhogen, zetten we nieuwe technologie en software in. 

Onze aanpak is persoonlijk en opgavegericht. We weten welke behoefte er is binnen de gemeente en vanuit de samenleving en ondersteunen zo goed als mogelijk om hieraan te voldoen. Samenwerking, creativiteit, digitale vaardigheden en digitale toegankelijkheid zijn hierin erg belangrijk. 

 

Digitale toegankelijkheid

Bij digitale toegankelijkheid is, net als bij fysieke toegankelijkheid, gelijkwaardige toegang voor iedereen het uitgangspunt. Digitale toegankelijkheid gaat over de bruikbaarheid van websites en applicaties voor mensen met een functiebeperking. Als een website toegankelijk is, dan bedoelen we dat deze site volledig bruikbaar is voor iedereen. 

Wat willen we bereiken?

  • De gemeentelijke websites en applicaties zijn gebruiksvriendelijk en digitaal toegankelijk;
  • Inwoners en overige partners kunnen zelf hun zaken regelen met onze gemeente;
  • We voeren de landelijke ontwikkelingen van digitale toegankelijkheid waaronder NL DigiBeter en de Wet Digitale Overheid uit.
 

Digitale dienstverlening

Met behulp van digitalisering en automatisering maken we de dienstverlening voor onze inwoners en overige partners gebruiksvriendelijker, persoonlijker, proactief, veilig en transparant. Ons uitgangspunt is: digitaal waar het kan, fysiek waar het moet of wenselijk is, maar altijd persoonlijk. Dit kun je teruglezen in Visie Ambitie Dienstverlening.


Wat willen we bereiken?

  • Onze dienstverlening is zoveel mogelijk tijd- en plaatsonafhankelijk;
  • Onze inwoners en overige partners hebben controle over hun eigen gegevens; 
  • Onze inwoners en overige partners vragen we niet om gegevens die we al weten;   
  • We blijven een betrouwbare partner voor onze inwoners, overige partners en medewerkers;
  • Inwoners, overige partners en onze medewerkers zijn tevreden over onze digitale dienstverlening.
 

Digitale duurzaamheid

Digitale duurzaamheid is het in de toekomst toegankelijk en bruikbaar houden van digitale informatie. We werken digitaal duurzaam. Archiefwaardige documenten bewaren we op de juiste wijze en zijn waar mogelijk plaats-, tijd- en apparaat onafhankelijk beschikbaar.


Wat willen we bereiken?

  • Onze informatie is geordend, vindbaar en duurzaam toegankelijk;
  • Medewerkers archiveren zelfstandig digitaal als standaard onderdeel van het werkproces;
  • Medewerkers, inwoners en overige partners vinden zelfstandig en op eenvoudige wijze hun informatie. 
 

Onze werkplek

Onze werkplek blijft aansluiten bij toekomstige ontwikkelingen. Er wordt tijd-, plaats en apparaat onafhankelijk gewerkt. Elke medewerker heeft zijn apparaten waarmee ze het werk doen, zowel thuis als op kantoor. Er wordt (samen)gewerkt vanuit één centrale en persoonlijke digitale werkplek. Deze is eenvoudig in gebruik en geeft toegang tot de applicaties en data die nodig is om jouw werk te doen. 


Wat willen we bereiken?

  • Alle applicaties nemen we af als dienst;
  • Volledig (samen)werken in de cloud.
 

Digitale vaardigheden

We regelen bijna alles via de smartphone, computer of tablet. Van het invullen van onze belastingaangiftes tot het reserveren van een kaartje voor een film. Het is belangrijk dat iedereen digitaal vaardig is en blijft.


Wat willen we bereiken?

  • Alle medewerkers hebben digitale vaardigheden zodat ze hun werk kunnen uitvoeren met de applicaties die hiervoor nodig zijn;
  • Onze inwoners en overige partners die hulp nodig hebben, ondersteunen we om onze gemeentelijke producten en diensten digitaal af te nemen en te gebruiken.
 

Digitaliseringstrajecten

Een steeds meer digitale wereld zorgt voor een verandering in de manier van werken. We helpen medewerkers zo goed mogelijk bij het digitaliseren van werkprocessen. 


Wat willen we bereiken?

  • Kennis over processen, applicaties en data is structureel geborgd in de organisatie;
  • De medewerkers verbeteren werkprocessen en weten hoe ze applicaties en hun apparaten gebruiken. Team Informatie ondersteunt hierbij. 
 

Afbeeldingen

 

Bezoek en postadres

Roosendaalseweg 4
4875 AA Etten-Leur
Tel: 14 076 

Postbus 10100
4870 GA Etten-Leur 

Contact

Vragen over Etten-Leur Maken we Samen? Laat het ons weten via het contactformulier. 

Contactformulier

 

 

Cookie-instellingen